Nog wat anekdotes - Reisverslag uit Accra, Ghana van Jop Haverkamp - WaarBenJij.nu Nog wat anekdotes - Reisverslag uit Accra, Ghana van Jop Haverkamp - WaarBenJij.nu

Nog wat anekdotes

Door: Jop

Blijf op de hoogte en volg Jop

17 Januari 2008 | Ghana, Accra

Hier weer een bericht uit het warme Ghana.
Ik ben momenteel verhuist naar een ander gastgezin ivm het toerisme project.
Het gastgezin waar ik nu verblijf, hospiteert ook toeristen. Tenminste dat moeten er meer gaan worden om zo wat extra geld te verdienen om fatsoenlijk eten te kopen. Want dat kunnen ze namelijk niet echt.
Ook water is nogal een probleem bij deze familie.
De waterput is opgedroogd. Dus het water word nu uit een in zand gegraven gat gehaald van 20 cm diep. Tijdens het beruchte waterhalen in de ochtend moeten we soms eerst de koeien wegjagen die in het gat hebben lopen zeiken, schijten en misschien nog wel meer vochtige zaken. Vervolgens moeten we het gehele water uit het gat scheppen omdat het volgens de Ghanezen vies is. (duhh) Vervolgens moeten we wachten tot het gat weer vol loopt. Dan moet je voorzichtig (anders schraap je over de bodem met zand) met een kalebas het water uit het gat scheppen. Na zo'n 10 15 minuten is je emmer vol(er staan er nog 10 in de rij).

Ook heb ik 2 zusjes die graag naar school willen maar het niet kunnen betalen. Dus ben ik zo genereus geweest om dit voor hun voor te schieten(om dit vervolgens uit het toerisme potje te halen, want dit is het uiteindelijke doel van de opbrengsten).

Zoals beloofd nog wat anekdotes:

Anekdote 2:

Mijn gast moeder na het zien van mijn hond op een foto.

" If the dog dies, you going to throw it away somewhere?"

Anekdote 3:

Tijdens een bevalling in het ziekenhuis wordt de zuster die het kopje al vast heeft gebeld. Ze gebaard de andere zuster om haar telefoon uit haar broekzak te halen om vervolgens tegen haar oor aan te houden. Ze begint een gezellig gesprek....

Anekdote 4:

Mijn broertje is laat voor school.
Ik "You should go to school!"
Broertje: " No, there is no school, because it's the first week."

Aangekomen op mijn eigen school, blijkt inderdaad niemand wat te doen. De leraren hebben geen zin om halfvolle klassen te doceren. En er moet nog een hoop nagekeken worden.

Anekdote 5:

Mijn zusje nadat ik verteld had dat nederland koud is vergeleken met Ghana.
" When i,am in your country i,am not able to bath, because it's too cold.

Anekdote 6:

Tijdens het kopen van een kadootje voor een vrijwilliger zien we een fiets slot te koop liggen. Hij blijkt alleen niet te werken, maar het wordt toch te koop aangeboden...

Anekdote 7:

Mijn gastmoeder tijdens het kijken naar de maan.

"They say that you people went on the moon, is that true?"

Dit was het weer...

Volgende keer meer...

Groeten,

Jop

  • 17 Januari 2008 - 20:52

    Uitde066@planet.nl:

    Dag Jop,
    Anekdote 6 lijkt wel op een Nederlandse rommelmarkt waar je ook altijd moet controleren of iets het nog doet.
    Met natuurlijk dit verschil dat ik me hier in Nederland waarschijnlijk meer afgezet voel wanneer iets het niet doet. Dus is zoiets bij jou 1n een anekdote.
    Hopelijk word je niet ziek van dat water. Knap hoe jij ermee omgaat.
    Heel veel plezier nog en een fijne tijd met Harry en Maria.
    groeten Ria Uitdewilligen

  • 17 Januari 2008 - 22:04

    Ernest:

    Hey Jop,

    Raar dat jij nu in mijn Ghanese familie bent! Doe ze allemaal de groeten! Ik bel je snel weer.

    Groetjes,
    Ernest.

  • 17 Januari 2008 - 22:15

    Stijn En Femke:

    Hey broertjelief,
    lkkr verhaal over dat water halen. Geen wonder dat je altijd aan de race bent..
    Wij vinden het wel erg nobel dat je dat gezin zo goed helpt..

    Ook stom, hadden ik en Femke ons al helemaal voorbereid op de komst van pa, ma en Resy...komen ze volgende week pas. Lkkr weer.
    Dus voor jou ook nog een weekje w88 voordat pa en ma langskomen. Pas je een beetje goed op ze dan?

    Liefs Stijn en Femke

  • 18 Januari 2008 - 10:47

    Emmy:

    Wat een logica die ghaneze, hè ;-)
    Leuk verhaal!!
    Vermaak je, je wel goed in Gowrie? Doe je familie de groeten en mijn gastmoeder ook als je haar ziet!
    Heel veel plezier en een fijne tijd over ruim een weekje met je ouders!!
    x Emmy

  • 18 Januari 2008 - 13:56

    Reismatty ;):

    wowwwww wat heerlijk weer.. hier is t zacht voor de tijd van t jaar zegt men maar t is echt nogsteeds freezing cold.. brr! geniet ervan, knuffel de ghaneesjes allemaal nog een keer extra van mij en ibrahim ook :D nog heel veel plezier, dikke kus! anneloes

  • 20 Januari 2008 - 10:36

    Minco:

    Ja Jeetje Job, wat moet ik hier allemaal van zeggen, je maakt ee hoop mee en geeft je een hele andere kijk op de wereld. Ik ga samen met mijn Nederlandse kampioenen van WWW.beeldje.nl ergens in Mei naar Bosnië en daar komt dan een kinderkamp. Hebben we vandaag een brainstorm over, weer heel wat anders dan al jou belevenissen. In Nederland is het niet koud, wel nat, sneeuwklokjes komen weer boven de grond, in noorgwegen zijn gletsjers aan de onderkant aan het smelten, hoezo klimaatsverandering? hou je taai daar en de groetjes van HIER.

  • 21 Januari 2008 - 21:58

    Willemijn:

    Hey Jop,

    Ik heb erg moeten lachen om bovenstaand bericht!Wat geweldig om al je verhalen te lezen. En wat maak je dingen mee zeg tijdens die rondreis.
    Hoop dat het verder ook goed gaat met je project.

    Veel plezier nog en succes.
    x Willemijn

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jop

Nog een maandje en dan zit ik in Ghana. Op deze pagina kunnen jullie al het actueele nieuws volgen over mij en de Ghanezen. ciao

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 386
Totaal aantal bezoekers 26801

Voorgaande reizen:

23 Oktober 2007 - 21 Februari 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: