Pa en ma op bezoek... - Reisverslag uit Takoradi, Ghana van Jop Haverkamp - WaarBenJij.nu Pa en ma op bezoek... - Reisverslag uit Takoradi, Ghana van Jop Haverkamp - WaarBenJij.nu

Pa en ma op bezoek...

Door: Jop

Blijf op de hoogte en volg Jop

15 Februari 2008 | Ghana, Takoradi

Na lang wachten 3,5 maand was het dan eindelijk zover. Ik mocht mijn zo geliefde ouwe lui (vader en moeder) weer zien. In Ghana wel te verstaan. Het weerzien was 1 van de best mogelijke locaties. Het was om 3 uur snachts ergens in een dorpje rond tamale in een huis waar een paar geiten en kippen rondlopen. Geregeld door de organisatie.(puik werk) De omslag van luxe naar primitief was een feit voor mijn ouders. De volgende dag zijn we naar sognaayilli gegaan.. Waar het toeristen project is opgezet. We hebben daar wat TZ gegeten, kuli kuli gemaakt, babies gewassen, de chief bezocht en andere rare gewoontes van de ghanezen bijgewoond. Voor mij was dit niet erg bijzonder meer na 3,5 maand, maar voor mijn ouders was het allemaal nieuw. Dit was erg vermakelijk om te zien. Dit leidde tot mooie uitspraken van mijn ouders. Vader tijdens het instappen in een overbelade trotro waarbij ook nog eens een heuse doodskist op het dak lag. " Is dit wel verantwoord??"
En mijn moeder zei op het trotro station in Kumasi " Het ziet hier werkelijk waar zwart van de mensen" niet bedenkend dat de meeste mensen hier in ghana vooral zwart zijn. Verder waren mijn oudjes enorm energiek... Een fietstocht van 3 uur plus een beklimming van een bongo berg in de hete zon, die overigens wel wat minder fel was door de heuse harmattan(stofwind). Na 2 nachten in sognaayilli verbleven te hebben, zijn we richting mijn gastgezin gegaan in Gowrie.
De aankomst met de trotro van Ibrahim was super. Alle kleine kinderen renden massaal richting de trotro.. En mijn ouders werden warm onthaald. De chaos was enorm in huize abondaa.(normaal is het zowieso al een chaos, maar door de komst van mijn ouders helemaal.
We werden in een paar dagen overladen met geschenken. Hoeden kopjes(Ghana 50 jaar) shirts, kettingen en armbanden. Bijzonder dat ze zoveel weggeven terwijl ze eigenlijk heel weinig hebben.
Na de chaos van mijn gastgezin, zijn we voor de laatste weken richting het zuiden gegaan. Eerst de kintampo waterval, voor de 2e keer en de dag erna naar cape coast, wat uiteindelijk een erg lang ritje werd. 8 uur in een opgepropte trotro en daarvoor nog eens 3,5 uur in een wat meer comfortabelere bus.
In cape coast wilden mijn ouders uiteraard het slaven kasteel zien. Vervolgens zijn we naar kakum gegaan. En de laatste paar dagen hebben we aan het strand in butre doorgebracht. Dus veel locaties in Ghana heb ik met mijn ouders voor de 2e keer bezocht, wat erg leuk was omdat ik mijn ouders goed kon rondleiden.
Vervolgens heb ik ze gedropt in Takoradi.
Zelf ben ik toen naar de green turtle lodge gegaan.
en daar zit ik nu nog steeds.

Een beetje chillen in de hangmat, beetje lezen, beetje kaarten met simpele duitsers en nog meer van dat soort uitschot. Beetje waveboarden en hardlopen langs de kust totdat ik strond tegen kom. Want de beste wc is volgens de ghanezen de zee. En het beste wc papier is zeewier.
Voor de rest heb ik nog een wandeling gedaan van 7 uur door een regenwoud waar het niet regende en naar een vuurtoren, wat met meest zuidelijke puntje in Ghana is. En dat allemaal in de snikhete zon. Dus ik voelde me daarna een heuse Robinson. Ook slaap ik vannacht in een tent aan het strand. Lekker goedkoop en wat koeler dan in een hut.

Maandag ga ik naar krokrobite, een plaats naast accra waar je een beetje kan trommelen en bier drinken met witte vrijwilligers die daar allemaal een rasta aan de haak hebben geslagen. (naar het schijnt)
Helaas was ik vandaag zo stom geweest om mijn usb snoer van mijn camera te vergeten. Dus helaas geen foto's van ouders die water halen met een emmer, of ouders die als een boer met kiespijn een traditionele maaltijd aan het verorberen zijn.
Sorry...
Maar niet getreurd over een week ben ik weer in het land, en dan wil ik jullie uitgebreid informern over het wel en wee in ghana.

Als jullie het leuk vinden kunnen jullie mij verassen met de volgende dingen die ik heel erg gemist heb:

1. hamka's chips
2. een pizza
3. Een bioscoop bezoek
4. Een goed restaurant
5. Een heineken
6. Een lekkere bank
7. Een luxe douche
8. Of iets anders leuks...

Tot snel!

  • 15 Februari 2008 - 11:51

    Minco:

    Aan alle dingen komt een eind. Voor mij is het een jaar geleden dat ik terug keerde uit Nicaragua voor HIER, en dat staat nog op mijn netvlies geschreven. Leuk dat jij je ouders op deze manier hebt kunnen laten zien wat je daar allemaal uitspookt en beleefd. Je mag lekker komen douchen en een biertje drinken , na het bioscoopbezoekje met hamkaas chippen en pizza. daarna lekker lui op de bank hangen, maar ik ga een weekje op wintersport... toch nog maar even daar genieten! groetjes daar van HIER Minco Snijders

  • 15 Februari 2008 - 12:05

    Stefan V Gogswaardt:

    Goed verhaal weer!
    Ben benieuwd om je weer te spreken. Tot snel. Stefan

  • 15 Februari 2008 - 12:19

    Bram:

    He Jop,

    De kindermaat Vitesse shirtjes waren op
    :( (bij Vitesse fanshop, Gelredome en op Presikhaaf in elk geval) dus neem het adres van je gastgezin mee (als ze die hebben) dan kunnen we een shirtje nazenden!

    Beter dat je volgende week weer in Nederland bent. Goede reis alvast!

  • 15 Februari 2008 - 12:31

    Joost:

    Jop wat een leuke dingen maak je mee. Lijkt allemaal op wat we in Senegal gezien hebben. Hoop je weer te zien als je terug bent!

    Joost

  • 15 Februari 2008 - 12:34

    Anneloes:

    Je vergeet iets bij de dingen om je mee te verrassen menn... DE EFTELING :D ik neem mickey wel ff mee naar schiphol ;) Heeel veel plezier je laatste weekje! Kus!

  • 15 Februari 2008 - 14:17

    Terug In Nl:

    Ik verkoop alleen ijs

  • 15 Februari 2008 - 20:15

    Maria:

    Hoi Jop,
    Wat een overgang voor ons!!!!
    Van de hitte in Ghana terug in het hele koude Nederland. Vandaag weer de dikke jas +das +handschoenen aan gehad.Maar wij hebben erg genoten van ons verblijf in Ghana. Je was een geweldige gids voor ons. Ik heb wel veel last van de muggenbulten. Het jeukt ontzettend. Hopelijk wordt het geen M.....
    Wij zien uit naar je komst maar ik weet zeker dat je Ghana gaat missen.
    Ik doe het nu al naar een verblijf van 18 dagen. Dus solemio tot de 22e op Schiphol.
    Kus Maria

  • 15 Februari 2008 - 20:31

    Pa:

    Ik heb echt genoten van het verblijf in ghana o.l.v. jou als gids.
    Het was een voortreffelijk programma.
    Ik hoop dat er voldoende mensen naar de Ghanese gastgezinnen komen. Ik hoop dat Meet Africa daarbij de mensen kan ondersteunen in het op orde brengen van de minimale faciliteiten voor toeristen, zoals stromend water en electriciteit.
    De ghanezen moeten het wel zelf willen en doen, maar kunnen een steuntje in de rug goed gebruiken.
    Het is een geweldige ervaring om bij deze mensen op de compound te zitten en daardoor hun manier van leven te leren kennen.

    Tot vrijdag op schiphol.

    Nb. Morgen zal de achtergebleven bagage van Maria thuis bezorgd worden.

  • 15 Februari 2008 - 20:37

    Ria Uitdewilligen:

    Ik ben erg benieuwd naar de verhalen van je ouders.
    Ze zullen erg onder de indruk zijn geweest van de omstandigheden waarin jij nu leeft. Voor jou zal het ook erg wennen zijn om weer terug te zijn in nederland. In ieder geval een stuk luxer.
    Veel succes nog voor de laatste periode daar!
    groeten vanuit de polder
    Ria

  • 15 Februari 2008 - 22:41

    Ben:

    Hey Joppo! Tot snel in ons nieuwe huis? Biertje doen, spelletje kolonisten. xx

  • 16 Februari 2008 - 12:01

    Emmy:

    Hey Jop!
    Je komt weer bijna naar het koude nederland, ik zeg snel een ghanareunietje dan! En ik sluit me bij Anneloes aan, snel een verassingsuitje naar de Efteling!!
    Zo te lezen heb je een leuke tijd gehad met je ouders en hebben je ouders het ook super naar de zin gehad, goed om te lezen!
    Relax ze nog en veel plezier bij de loverrasta's en de witte vrijwilligers!!
    Kus Emmy

  • 17 Februari 2008 - 22:26

    Stijn En Femke:

    Hey broertje,
    Wat dacht van je van een lekkere maaltijd gekookt door Femke en mij in mijn nieuwe huisje. We hebben de datum al gepland. Het wordt de tweede zondag nadat jij terug gekomen bent.
    Moet eerlijk zeggen dat we er echt naar uitkijken om je weer te zien en je verhalen te horen en je film te checken.

    Nog een fijne laatste week!

    Liefs Stijn en Femke

  • 21 Februari 2008 - 22:17

    Peter L:

    Eey beste jongen,
    Nog een paar uurtjes voordat je weer mag genieten in ons land. Het zal vast wel weer even wennen zijn :), maar we zullen je hartelijk opwachten.
    Tot snel!!

    Ga er natuurlijk niet vanuit dat je dit nog leest in Ghana, maar dan heb je in NL nog iets nieuws ;)

  • 22 Februari 2008 - 09:58

    Ernest:

    Hey Jop,

    Je zult wellicht nu wel geland zijn. Dus als je dit leest: Welkom in Nederland! Ik zal je over een paar dagen wel bellen. Dan kunnen we wat afspreken..

    Tot snel!

    Ernest.

    (p.s.: hopelijk is jouw bagage wel meteen aangekomen!)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jop

Nog een maandje en dan zit ik in Ghana. Op deze pagina kunnen jullie al het actueele nieuws volgen over mij en de Ghanezen. ciao

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 388
Totaal aantal bezoekers 26811

Voorgaande reizen:

23 Oktober 2007 - 21 Februari 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: