Morgen weer terug naar Bolga - Reisverslag uit Accra, Ghana van Jop Haverkamp - WaarBenJij.nu Morgen weer terug naar Bolga - Reisverslag uit Accra, Ghana van Jop Haverkamp - WaarBenJij.nu

Morgen weer terug naar Bolga

Door: Jop

Blijf op de hoogte en volg Jop

05 Januari 2008 | Ghana, Accra

Het einde van mijn rondreis is een feit.
Het was echt een must do.
Ghana heeft zo ontzettend veel moois. De zee, de slaven geschiedenis (die ik nu dubbel beleef door het boek "de zwarte met het witte hart" te lezen)de bossen, lake volta en uiteraard de mensen. Ze blijven mij verbazen. IK ben te laat begonnen om alle grappige anekdotes op te schrijven, maar er blijven er nog genoeg over.

Anekdote 1:
Gisteren hebben we lake volta overgestoken per boot, (Oom Harry, er staan nog steeds bomen in het water!) Bij aankomst maakte alle ghanese inzittenden zich onwijs druk om aan de voorkant van de boot te kunnen staan. Zoals ik wel vaker denk bij Ghanezen dacht ik nu ook, "Het zal wel". Maar dit keer had hun haast een gegronde reden. Er was namelijk maar 1 trotro die naar het dichtsbijzijnde stadje reed. Het was een geprop en geduw van jewelste. Een vrouw die al in het busje zat, hielp mij door te zeggen dat ik mijn backpack door het raampje aan haar moest geven. Dit deed ik, want uitleg over het hoe en waarom bestaat in Ghana niet, dus kan je maar beter alles uitvinden door gewoon te doen. Vervolgens moest ik volgens de vrouw alle mensen in het busje wegduwen om zo bij mijn tas te komen die achterin lag. Aangekomen bij mijn tas, zei de vrouw dat ik mijn tas weer uit het raampje moest doen. Vol ongeloof dit ik dit. Mijn tas werd vervolgens op het dak van de trotro gebonden. Het gene wat mij was overkomen was dat ik dmv mijn tas door het raampje te doen een zitplek had gereserveerd. Aangezien andere ghanezen ergen op een ijzeren staaf zaten, had de vrouw mij goed geholpen.

Anekdote 2 komt de volgende keer want mijn tijd is op.....

Ik mis Jullie allemaal

  • 05 Januari 2008 - 18:21

    Stijn En Femke:

    Hey broertjelief,
    Grappig verhaal. Had je zelf niet door het raam kunnen klimmen? Was je eigenlijk in je eentje of zaten de rest van de vrijwilligers op het dak? Heb je nog proberen te bellen na oud en nieuw enzo maar kreeg je niet meer aan de lijn. Morgen ff een nieuwe poging wagen.
    Zit nu bij Femke te genieten van een luie dag van mijn laatste vrije weekend.
    Ik en Femke gaan op onze magere oma passen. Ik hoop maar dat ze braaf blijft, en niet dood gaat. Ze is erg mager maar denk dat ze het nog wel ff trekt totdat jij terug bent.
    Spreek je snel.

    Groetjes Stijn En Femke

  • 06 Januari 2008 - 11:16

    Maria:

    Hoi Jop,
    Rare mensen die Ghanezen. Maar jij bent er zo langzamerhand achter gekomen hoe je ermee om moet gaan.
    Mooi dat je genoten heb van je rondreis.
    Hopelijk heb je weer zin om de draad op te pakken in Bolga. Ik heb zo'n beetje begrepen dat er een paar vrijwilligers(reisgenoten) al naar huis zijn of binnenkort gaan. Lijkt mij niet leuk om afscheid te moeten nemen vooral als je een goede tijd met elkaar hebt gehad. But that's life! Maak er in de resterende maanden wat moois van en tot gauw in Ghana. WIJ KOMEN ERAAN!!!
    Liefs Maria

  • 06 Januari 2008 - 20:51

    Minco:

    Hoi Job, je hebt de jaarwisseling daar overleefd, nog de beste wensen voor dit jaar! Maak er wat moois van en geniet!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jop

Nog een maandje en dan zit ik in Ghana. Op deze pagina kunnen jullie al het actueele nieuws volgen over mij en de Ghanezen. ciao

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 274
Totaal aantal bezoekers 26813

Voorgaande reizen:

23 Oktober 2007 - 21 Februari 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: