Palmbomen, jungle, witte stranden en slavenforten - Reisverslag uit Cape Coast, Ghana van Jop Haverkamp - WaarBenJij.nu Palmbomen, jungle, witte stranden en slavenforten - Reisverslag uit Cape Coast, Ghana van Jop Haverkamp - WaarBenJij.nu

Palmbomen, jungle, witte stranden en slavenforten

Door: Jop

Blijf op de hoogte en volg Jop

27 December 2007 | Ghana, Cape Coast

Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie reacties!
Hier een update van mijn rondreis door Ghana.

De reis begon goed. Want de dag ervoor was mijn 2e malaria geconstateerd, dus met mijn pillen op zak ging ik vrolijk richting de prachtige kintampo waterval. Eindelijk verkoeling!!! Je kon er namelijk heerlijk onder staan (foto's volgen nog)De dag erna hadden wilden we onze reis voortzetten richting techiman. Helaas hadden we nog wat ellende met het vervoer.
Onze prachtige Ghanese trotro (een oud barrel busje waar teveel mensen inzitten) stond prachtig voor het open riool geparkeerd. Onze tassen werden "netjes" in de bus geladen... Helaas waren de tassen niet zo stabiel op elkaar gestapeld en vielen ze spontaan in het open riool. Mijn mooie blauwe backpack was binnen een seconde doordrengt met poep/plas/water en vast nog meer bruin/zwart gekleurde substanties. De grote schoonmaak kon beginnen. 2 uur later na alles schoon gemaakt en gedroogt te hebben vervolgde we onze reis. Aangekomen in techiman hadden we een prachtig hotel waar een heuse Ghanese bruiloft gaande was. Totaal brak van de malaria/diarree en de reis ging ik die dag maar een beetje op bed liggen...
De volgende dag zijn we naar Nkoranza gegaan waar een erg mooi apenreservaat is. Onze slaapplaats was ook uniek. We verbleven bij Hand in hand guesthouse.
Een door Nederland opgezet guest house waar niet alleen gasten verblijven maar ook gehandicapte ghanezen die ergens gedropt zijn in de bosjes omdat ze meer tot last waren dan waardevol.. Een mooi project in een prachtige ambiance. We hebben die dag in een heerlijke regenbui gezwommen in het bijhorende zwembad.
Na een paar discussie's over hoe we onze reis zouden vervolgen hadden we besloten om naar het grootste meer van ghana te gaan ipv de 2 of 3/4 daagse boottocht over lake volta. Lake Busemptwi (ontstaan door een meteoriet inslag) was een waar paradijsje. Onder de kokos en bananenbomen lagen we 3 dagen heerlijk in onze hangmatten. De beboste bergen om het meer waren prachtig en alleen doorgaanbaar als je de waterbron volgt.
De luchtvochtigheid was hier ERG hoog. Soms vroeg je je af of het waterdamp was dat je shirt zo nat maakte of gewoon door het onwijze zweten. Natte kleren drogen daar in ieder geval erg langzaam. Dus met onze klamme kleren vertrokken we naar cape coast. Cape coast is een totaal andere stad dan alle andere ghaneze steden en/of dorpen die ik tot nu toe gezien heb. Cape coast is echt westers. Alles is gestructureerd, er zijn verkeerslichten(die werken) en er zijn winkels die meer te bieden hebben dan de normale winkels (brood,water, suiker, crackers, ei) In cape coast hebben we het beruchte slaven castle bezocht, wat erg indrukwekkend was. Miljoenen slaven zijn mij voor geweest en dat idee alleen al bezorgt je kippenvel.
De volgende dag stond ons 2e paradijs verblijf op het programma. We gingen naar Butre. Een dorpje aan zee, met een hele mooie rivier die in de zee uitmondt. De oevers van de rivier zijn begroeit met mangrove bomen en herbergen duizenden krabben, slijmvisjes en krokodillen.
Vanaf het strand kan je uren kijken naar wat er allemaal gaande is.
Je ziet een dorpje met kleihutjes. Kleine kinderen zijn aan het spelen in de zee. Mannen zijn een boomstam aan het uithollen en de vrouwen lopen te koop met grote schalen vis op hun hoofd. Alle dorpelingen zijn verbonden aan de visserij. De visvangst gaat hier heel anders dan in Europa. Het is onwijs on effecient, maar daardoor juist ongelooflijk mooi om te zien.
De vissers gooien hun netten uit met een supermooie handgemaakte houten boot die ongeveer 8 tot 12 mensen kan vervoeren. Maar in dit geval een heel groot visnet.
De uiteinden van het visnet wordt vastgemaakt aan land.
De volgende ochtend komt het hele dorp bijeen om met zijn alle (40 man) aan het visnet te trekken, om hem zo binnen te halen. Dit duurt zeker 3 uur. De vangst zal ongeveer 25 tot 40 kilo aan kleine sardientjes zijn. Af en toe zit er een grotere vis bij.
We verbleven in een guest house(ghanaspirit.com) die net geopent was, dus waren wij de 1e gasten, wat erg leuk was. Hier hebben we kerst gevierd. Na heerlijk in de hangmat aan het strand gelegen te hebben, gingen we rond 3 uur in de middag bbqen, met ongelooflijke culinaire salades voor Ghanese begrippen.
GENIETEN!!!!

NU zijn we weer terug in cape coast, om morgen elmina(slavenfort) te bezoeken en vervolgens richting accra te gaan om oud en nieuw te vieren.
Het is in ieder geval een reis om nooit te vergeten. Elke meter uit het raam kijkend in een trotro is een beeld die in elk opzicht anders is dan in Nederland.
Veel vakantie groeten van Jop en jullie daar... Veel plezier in de kou!

• 27 December 2007 - 16:46

Bram:

Alvast de beste wensen Jop en maak er een mooi feest van in Accra!

• 27 December 2007 - 17:14

Minco:

HIER weer een reactietje terug Job. Mooie reis verhalen die mij meteen weer de buikkrampen laten voelen uit Nicaragua. Het filmpje van jou met adoptie broertje doet me denken aan de school die ik in puerto chabezas heb bezocht. Via sykpe een verbinding met de kids van mij hier 0p school... geweldig want hier had het toen net gesneeuwd...
    Hoe staat het eigenlijk met het echte doel van je? was toch ook iets met een school bouwen? Geniet nu maar lekker van alles wat je dan ook maar tegen komt, zelfs als je tas in de beerput valt is er wel iets om te lachen...toch? de mazzel aldaar!

• 27 December 2007 - 17:19

Dre:

geseënde Kersfees en ‘n gelukkige nuwe jaar (op zijn Afrikaans, aangezien mijn Twi ernstig is verouderd :p)

• 27 December 2007 - 18:00

Chiel:

Hey Jop!

Mooi dat je het naar je zin hebt en ik hoop dat je het nieuwe jaar goed in gaat! Wij gaan in ieder geval naar Utrecht met z'n allen. We zullen aan je denken!

Groeten, Chiel

• 27 December 2007 - 19:28

Ria Uitdewilligen:

Hej Jop!
    Wat een leuke verhalen! We waren gisteren bij je ouders samen met Stijn en Femke. Hij liet zijn filmpjes zien van zijn trip in juni. Indrukwekkende beelden zoals ook bij jouw verhaal over de sardientjesvangst. Leuk dat jullie zoveel zien en meemaken. Maria en Harry verheugen zich op hun reis naar jou. Ik wens je samen met hen een leuke tijd!
    Nog 4 nachtjes slapen.. dan zijn Joost en Lud weer thuis. Kunnen we weer erg naar uit zien.
    Veel groeten van hier!
    Ria Uitdewilligen

• 27 December 2007 - 20:20

Maria:

Hoi Jop,

Ben ontzettend benieuwd naar de foto's.
    Ik krijg steeds meer zin om naar Ghana te gaan nu ik jouw enthousiaste verhaal heb gelezen. Ik vertrouw erop dat je een betrouwbare gids voor ons zal zijn!
    Fijn dat je geen last meer hebt van diarree. Lijkt mij knap lastig, vooral als je aan het reizen bent.
    Hier is alles oke, alleen Resy wordt steeds magerder. Ik hoop dat je haar nog terug ziet in febr. Kerst hebben wij met Jose/Harry gevierd en op de 2de kerstdag zijn Johan/Ria/Stijn/Femke en Zorro op bezoek geweest.
    Jop geniet nog maar lekker van zon,zee, strand,palmen enz en tot gauw.
    p.s. stinkt je rugzak nog naar het riool? brrr wat vies!

Liefs van Maria en ook van Harrie

• 27 December 2007 - 20:33

Sjoerd V. R.:

hee jop! Klinkt goed daar! alvast een goede jaarwisseling!

• 28 December 2007 - 11:28

Rob Buijvoets:

Hallo Jop,
    Schitterende verhalen die je hebt. Ik vind het leuk om ze te lezen. Nu is het een verhaal met wat meer "luxe" erin maar jouw vorige verhalen geven wel echt zo'n terug naar de aarde gevoel. Geweldig dat je dat ook kan meemaken. Zal je zeker een andere kijk op ons leventje hier geven. Geniet er met volle teugen van en niet meer ziek worden hoor. Zonde van de tijd.
    Een hele goede jaarwisseling toegewenst en het allerbeste.
    Groetjes Rob

• 28 December 2007 - 16:44

Anne B:

Hoi Jop wat een leuk verhaal weer. Die backpack in het open riool is wel echt ranzig!! :) Ik wens je een gelukkig 2008 en nog een fijne tijd daar. Liefs van Anne

• 29 December 2007 - 10:42

Yvonne:

Hoi Jop
    Het was weer een plezier om jouw reisverslag te lezen.
    Ik wens je een onvergetelijk oud en nieuw en voor 2008 'a lot of memories'..

• 29 December 2007 - 19:44

Femke En Stijn:

Hey broertjelief,
    We hebben je net een smsje gestuurd dat we het echt klote voor je vinden van je nieuwe malaria-aanval. Maar volgens ons heb je wel genoten van het relaxte leven aan zee. We zijn vandaag erg sportief geweest en hebben samen gemountainbiked op de postbank en daarna mijn tweede adventure game: winkelen in arnhem..Zijn nu al dik anderhalve week elke dag bij elkaar en we hebben nog geen ruzie gehad(behalve nu een beetje want ze verbetert mijn spelling)
    Maarre probeer ondanks die ellende de moed erin te houden. Pa en ma komen snel!! Heb je al plannen voor oud en nieuw?
    Wij gaan het in Breda vieren!

Tot snel en heel veel beterschap!

• 30 December 2007 - 10:08

Hanneke:

Hee Jop (laptop haha), wat super dat je het zo naar je zin heb gehad met kerst en dan nu nog oud en nieuw!! Geniet er maar van, want ik ben alweer helemaal gewend aan het Nederlandse leventje!
    Veel reisplezier nog en have fun in the sun!
    Groetjes Hanneke

• 30 December 2007 - 15:47

Marte:

Hey Jop! Je weet het misschien niet, maar ik volg je verhalen vanag dag één! Erg indrukwekkend. Maak er een mooie jaarwisseling van en blijf vooral je avonturen met ons delen!!
    Marte