Burkina Faso, olifanten, nijlpaarden en apen - Reisverslag uit Ouagadougou, Burkina Faso van Jop Haverkamp - WaarBenJij.nu Burkina Faso, olifanten, nijlpaarden en apen - Reisverslag uit Ouagadougou, Burkina Faso van Jop Haverkamp - WaarBenJij.nu

Burkina Faso, olifanten, nijlpaarden en apen

Door: Jop

Blijf op de hoogte en volg Jop

11 December 2007 | Burkina Faso, Ouagadougou

Hallo Allemaal,

Na een week rondreizen door Mole(wildlife park) en Wechiau (community bases hippo sanctuary) nu weer terug in bolgatanga.
De eerste dag van het rondreizen begon goed.
We waren met zijn achten. Ik, Laura, Ernest, Emmy en haar ouders+oom en tante.
In de ochtend rond 5 uur stond onze eigen prive chauffeur met pick up truck klaar.
De ouders+oom en tante gingen binnen zitten, en wij gingen met zn 4 en in de ijzeren achterbak zitten.
Erg relaxed op zandweggetjes met redelijk wat kuilen. Na een reis van zo'n 6 uur kwamen we in Mole national park aan.
Het grootste wildlife park van Ghana, waar apen, antilopen, wrattenzwijnen en olifanten te bewonderen zijn.
Bij aankomst was het zwembad het belangrijkst. Mijn gehele hoofd was rood geworden door al het opgesnoven rode stof van de zandweg. Erg lekker!
Wellicht is een stof kapje ala michael jackson wel een idee. (je ziet er steeds meer mensen mee lopen)
Na een frisse duik bleek het zwembad ook langzaam aan rood te kleuren.
Ik ben benieuwd of mijn longen ook al zandrood zijn.
Na de hele dag uitzicht te hebben gehad op de drinkplaats van veel wilde dieren. Gingen we beginnen aan ons
wel verdiende westers avondmaal. We hebben friet met biefstuk gegeten, wat even heel wat anders is dan klonterige rijst in vieze drapjes.
Met stukjes vlees van een slecht gebakken parelhoen, ezel of hond. Ofwel het eten smaakte naar meer. Helaas was het wel zo dat je 3 uur van te voren je bestelling moet opnemen, omdat het koken in ghana nogal
langzaam gaat. Eigenlijk gaat alles langzaam in Ghana, behalve de dagen want die vliegen voorbij.
De volgende ochtend gingen we op wandel safari. De gids begon met het verhaal dat de olifanten zich hadden terug getrokken in het bos verder weg ivm de paringstijd.
Mijn wens om een olifant tegen te komen tijdens deze safari werd hierdoor een stuk minder realistischer.
Tijdens de 2 uur durende wandeltocht kwamen we uiteraard wel wrattenzwijnen tegen(die zijn er in overvloed). Ook apen, krokodillen en antilopen waren er in overvloed.
Maar helaas geen olifant.
Teleurgesteld gingen we weer terug richting hotel.
Een half uur later was het hotel in rep en roer. Een olifant was te zien vanuit het uitzichtpunt.
Erg gaaf! En het mooie was dat de gids nog aanwezig was om ons dichter naar de olifant te leiden.
De wandelsafari was nu opeens erg spannend. Vooral toen we de olifant niet meer zagen.
Plotseling begon de bush een paar meter voor ons te bewegen. De olifant was gevonden.
Vanuit de bosjes konden we hem heel mooi bestuderen. Super mooi, alleen zaten er takken en planten voor om hem in zijn totaliteit te kunnen zien.
De volgende dag weer een kans.
En inderdaad, de volgende dag gingen we weer op safari en weer geen olifant. Bij terugkomst bij het hotel was de olifant gespot.
Dus wij weer terug de bush in. Gelukkig had de olifant een minder begroeid deel uitgezocht. Hierdoor konden wij hem in volle glorie bewonderen. Zonder hek, zoals in de dierentuin is zo'n olifant toch een stukje bijzonderder. De dag erna gingen we naar wechiau waar de nijlpaarden leven. Om 4 uur in de ochtend ging de bus naar een dorpje 6 km
verderop. In het dorpje moesten we volgens de reis gids een aantal uur wachten op de bus naar Wa (een stadje 140 km verderop). We moesten in totaal 7 uur wachten, want toen de bus eindelijk kwam bleek
hij vol te zitten. We konden er met geen mogelijkheid bij. Op het zelfde moment kwam er een trotro aan. Een iets minder soort vervoer qua been en de rest van het lichaam ruimte. De man van de trotro vertelde ons dat de bus vol zat en dat we met de trotro moesten gaan.
In de hectiek, omdat we met de bus direct zonder overstappen naar Wa wilden. Vertrok de trotro. Enkele minuten daarna vertrok de bus zonder ons erin. Tegelijkertijd reed de bus een geit over, die een mooi stukje schaduw gevonden dacht te hebben.
De trillende en pijnlijdende geit werd direct van zijn lijden verlost omdat zijn kop doodleuk werd doorgesneden. Nu waren we aan het wachten op een nieuwe bus met een dode geit voor onze neus.
Helaas zou er die dag geen nieuwe bus meer komen. Toch bleef iedereen die naar Wa moest doodleuk wachten op een moment dat ze toch een bus zouden vinden. Dus wij ook.
Gelukkig kwamen we op t idee om te gaan liften. Liften is in Ghana heel normaal, alleen moet je wel het geluk hebben dat er uberhaupt auto's rijden.
Bij ons was dit nauwelijks het geval. Kortom, om 5 uur in de ochtend waren we in het dorpje en om 12 uur hadden we een lift naar een dorpje 50 km verderop.
Vanaf daar konden we gelukkig direct met de trotro mee. Een trotro rijdt pas weg als die vol zit. In Wa aangekomen moesten we nog naar wechiau. Al met al waren we rond 19:00 op de plaats van bestemming.
Ofwel een reis van 14 uur over een stuk van 200 km. De volgende dag gingen we op hippo safari. Na een half uur kanoen op de black volta was het al raak. We zagen een nijlpaard boven komen om te ademen.
Nijlpaarden kunnen 5 minuten hun adem inhouden, dus om de 5 minuten zie je ze boven komen. Na de nijlpaarden een tijdje bestudeerd te hebben zijn we naar de overkant van de rivier gevaren.
De black volta rivier is de grens tussen Ghana en Burkina Faso. Dus toen hebben we for the record een voet gezet op de bodem van Burkina Faso.
Diezelfde dag gingen we op 5 december weer de rivier op met de kano. Deze keer met onze slaapspullen, om naar de hippo hide te gaan. De hippo hide is een boomhut, waaronder de nijlpaarden doorlopen laat in de avond en heel vroeg in de ochtend/nacht.
De volgende ochtend rond 5:30 gingen we weer met de kano terug. Dit was supermooi, omdat de waterdamp boven de rivier nu zichtbaar was. Het leek net de fata morgana van de efteling.
Nu was het tijd voor onze weg terug naar Bolgatanga. Een lastige klus, want er was maar weinig vervoer en de weg was nog slechter dan de vorige reis.
Maar uiteindelijk zijn we met een overnachting in Tumu, aangekomen in Bolgatanga.
Deze week gebruik ik om wat rapporten te schrijven voor het PPT project. Ook ga ik Ibrahim interviewen, over zijn visie van het project. En dinsdag ga ik in de stad champions leauge kijken met bier en chips(als het er is).
Daarna vertrek ik zaterdag met Emmy, Ernest, Marielle en Annelous richting het zuiden om 3 weken door Ghana rond te trekken en meer van het land te zien.
Ik ben erg benieuwd naar het groenere zuiden, en het volta gebied. Want de droogte begint op dit moment erg eentonig te worden. Verder kan ik tijdens deze rondreis ook mooi zien wat Ghana voor de toerist nog meer te bieden heeft.
Ik denk dat een vakantie in een traditioneel gastgezin een unieke ervaring kan zijn, daarnaast zou het ook tof zijn als je meerdere toeristische plekken in het land kan bezoeken. Tot nu toe ben ik erg benieuwd in hoeverre Ghana "must see/do's" heeft.
Ik ga in ieder geval eerst naar de kintampo watervallen, vervolgens naar een apenbos, een grottentocht en dan naar het noorden van het volta meer om daar de boot naar het zuiden te nemen. Deze tocht duurt ongeveer 2 dagen.
Verder ga ik bij terug komst in een ander gastgezin zitten. In gowrie, bij de familie die in de toekomst ook de toeristen gaat hospiteren. De reden is omdat ik denk dat in gowrie veel meer te beleven/filmen valt. Ook heb ik niet een heel goed gevoel bij mijn gastgezin.
Mede omdat ze al meerdere malen in mijn kamer zijn gekomen,terwijl ik de deur op slot had gedaan. Daarnaast zit mijn 17 jarige broertje al 3 weken opgesloten in een klein kamertje in het huis met water en TZ (brood is te duur), omdat hij wiet rookt. Mijn zus weigert naar school te gaan, sinds ze niet geslaagd is voor de middelbare school.
Ze doet de hele dag niks. Net als mijn broers, die voeren de hele dag ook vrij weinig uit. Mijn moeder werkt wel hard. Ik merk dat ze redelijk pissig is, om het feit dat zij wel hard werkt en haar kinderen niet.
Daarnaast zitten er regelmatig dronken mannen rond het huis, dit omdat mijn moeder als bij verdienste sterke drank verkoopt. Een lastige situatie dus.
Tot zover deze update, ik zou zeggen, check de foto's en het filmpje van mijn adoptie broertje!

Groet,

Jop

  • 11 December 2007 - 08:56

    Minco:

    Ha die Job, wat ben ik jalours op je dat je olifanten in het wild hebt mogen zien, Gaaf man!! En wees je eravn bewust dat ze ook ( net zols nijlpaarden) best gevaarlijk kunnen zijn... zonder gids! Foei, haha. Nee joh Groot gelijk, ik had het zeker ook gedaan. Hartelijk dank wederom voor deze up date. Met veel plezier volg ik je! groetjes en iedereen de mazzel!!

  • 11 December 2007 - 10:55

    Frank:

    klinkt goed joppie!! Heb je daar nog sinterklaas gevierd?? Veel dronkemannen dus het zou kunnen ;)

  • 11 December 2007 - 10:58

    Sjoerd V. R.:

    he jop, gaat goed daar zo te horen! Wat een schiterende ondertitels bij de foto's, ik heb helemaal dubbel gelegen! ga zo door!
    en pas op voor die dekselse pijlstaartroggen...

  • 11 December 2007 - 14:21

    Andrea:

    echt te grappig! waarschijnlijk heb ik gewoon de zelfde olifant gezien (volgens mij is er maar één in Mole ;) en hij drinkt regelmatig uit het zwembad

    Veel plezier net reizen, vooral de "tweedaagse" boottocht over de Volta is een zeer interessante Ghanese belevenis....

  • 11 December 2007 - 16:53

    Otto:

    Hé Joppie, we zullen a.s. zaterdag aan je denken tijdens het elftaluitje, volgende keer ben je er maar mooi weer bij! Wist je trouwens dat het best wel lastig is om Andrea als collega te hebben? Wat is die geweldadig zeg, is daar niet ergens een lokale warlord aan wie je haar kan verpatsen?

  • 11 December 2007 - 19:15

    Ria Uitdewilligen:

    Dag Jop,
    Ik geniet van al je verhalen en tegelijk verwonder ik me erover hoe leuk je met alle primitieve omstandigheden omgaat.
    Zo`n safari lijkt me echt gaaf.
    En ....dan is zo`n olifant natuurlijk nog veel groter dan je denkt.
    Wat een prachtig filmpje van je adoptiebroertje, om mee te nemen toch?
    Ik bedoel het broertje!
    Wat krijg jij veel indrukken op je netvlies en zul je daar je hele leven aan terug denken. Geweldig knap hoe jij daar mee omgaat.
    Hier is alles oke, we gaan 2e kerstdag naar je vader en moeder op bezoek. Stijn en vriendin zouden er ook zijn. Ik zal die dag een glas wijn op je heffen en....drinken!
    Maaike ( vriendin van Joost) vliegt morgen naar Joost en Lud in Gambia om samen nog 2 weken van hun vakantie te genieten. Ook projecten bezoeken enz.
    Daar gaat alles goed ,ze hebben Dakar met weinig pech gehaald, maar wel met veel lol( in een leuke groep), weinig slaap en vele uren in de auto. Met Lud z`n rug gaat het op en af, hij is beperkt in zijn kunnen.
    Maar knap dat hij het volgehouden heeft, toch?
    Ik wens je nog veel plezier en succes met de tijd die voor je ligt.
    Veel groeten van hier!
    Ria

  • 12 December 2007 - 09:36

    Stijn:

    Hey broertje,
    leuk je maandag weer ff aan de telefoon gesproken te hebben. Toch bijna weer 45 min gebeld. We lijken wel een stel wijven.Maarre wel erg vette verhalen. Ik d8 dat het destijds in curacao traag ging maar dit is helemaal niet normaal. Als je die rivier op gaat moet je eens kijken of je er kan vissen, zou ik doen. Vaak erg spectaculair:D
    Ben in zuid afrika ook bij een lokale brouwerij geweest, bof jij ff dat je er woont.

    Joppie spreek je later
    Zit nu op mijn werk dus...


  • 12 December 2007 - 13:37

    Pa:

    Jop ik kijk altijd weer uit naar jouw verhalen. Leuk om te lezen en bijzonder leuk is het filmpje.
    Maria en ik hebben inmiddels de reis geboekt en komen op 25 januari naar jou toe om als Pro Poor Toerist jouw inzet voor het Pro Poor Toerisme te belonen, waarmee we arme mensen kunnen helpen inkomsten te verwerven.
    Maria en ik hebben er al echt zin in.
    Naast jouw verhaal heb ik ook andere reisverhalen gelezen over Ghana.
    Dus jij gaat nu ook als toerist Ghana door. Geniet ervan en tot de volgende keer.

    groetjes van pa.

  • 12 December 2007 - 16:14

    Pa:

    Jop vandaag ook nog heel wat verhalen gelezen van andere vrijwilligers op de site van www.ontmoetafrika.nl
    Ook de website van Floris en Annemarie gelezen. Zij vertelden dat jij hun t.b.v. het maken van de promotiefilm overal had gevolgd.
    groetjes pa.

  • 14 December 2007 - 17:58

    Andrea:

    Hey Jop! Echt mooie verhalen! Echt gaaf wat je daar allemaal meemaakt! Zeg trouwens maar tegen Otto dat hij zich niet zo moet aanstellen! Hij is duidelijk niks gewend! Beetje een "soft typje". Succes daar en tot snel!

  • 17 December 2007 - 23:00

    Harry Klk:

    Ha die Jop,
    het jeugdsentiment komt bij mij met bakken omhoog.
    Heel, heel lang geleden lagen we op het bovendek van die boot van het noorden naar het zuiden varend. Het stuwmeer was nog niet helemaal vol. Er stonden nog veel bomen in. En veel Ghanese dorpen waren net onder water verdwenen met alle goede landbouwgrond erbij. Voor die mensen was niets geregeld. Gedoe dus. Mijn vriendje Frans is op die boot vreselijk verbrand. Kon hij daarna zijn rugzak niet meer dragen.
    's Nachts op het bovendek geslapen en de allermooiste sterrenhemel van mijn leven gezien. En in het vooronder hebben we de mooiste kakkerlakkenkolonie ooit, gezien.

    In het zuiden mag je de slavenforten niet missen, De mooiste is El Mina maar ook Cape Coast heeft er een met veel kanonnen erop.
    Als het nog kan moet je vanaf Takoradi de trein (smalspoor) naar Kumasi nemen. Dwars door het oerwoud en de cacaogebieden.

    Aardige lui trouwens die Ghanezen, doe ze allemaal de groeten van mij. Ze kennen me vast nog wel. Zeker die ene die mijn paspoort en rijbewijs nog heeft!

    De kerstgroeten van Harry (en José)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jop

Nog een maandje en dan zit ik in Ghana. Op deze pagina kunnen jullie al het actueele nieuws volgen over mij en de Ghanezen. ciao

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 242
Totaal aantal bezoekers 26835

Voorgaande reizen:

23 Oktober 2007 - 21 Februari 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: