Geitenhersenen & stenen wc papier - Reisverslag uit Bolgatanga, Ghana van Jop Haverkamp - WaarBenJij.nu Geitenhersenen & stenen wc papier - Reisverslag uit Bolgatanga, Ghana van Jop Haverkamp - WaarBenJij.nu

Geitenhersenen & stenen wc papier

Door: Jop

Blijf op de hoogte en volg Jop

26 November 2007 | Ghana, Bolgatanga

Hallo Allemaal,

Tis alweer een tijdje geleden dat ik wat heb geschreven. Dit komt omdat ik de afgelopen tijd veel heb gereist.
Ik heb al aardig wat uur filmmateriaal voor het pro poor tourism project. Daardoor zie ik heel veel verschillende ghanezen en maak ik ook erg veel mee op een dag.
Van een kindje van 3 die geitenhersenen eet tot het samen poepen in een veldje met stenen en zand als wc papier.
De afgelopen dagen in het dorpje Gowrie waren voor mij het meest bijzonder. De familie waar we verbleven was mega gastvrij en daarnaast ook redelijk arm.
De oudste broer is een paar meter verder dan het familie huis(compound) zelf een huis aan het bouwen van modder.Hij gebruikt een houten malm, waar hij water
en zand in doet. Dit droogt hij vervolgens een paar uur in de zon, en een steen is geboren.
Helaas zorgt een heftige regenbui ervoor dat het allemaal weer instort. Daarom gebruiken ze uiteindelijk nog een beschermlaag, alleen die is redelijk duur om
aan te brengen, dus de afgelopen regenperiode heeft veel huizen verwoest. De ghanezen zijn het niet meteen weer gaan herbouwen, omdat ze midden in de oogst periode
zaten. Nu is alles geoogst, dus je ziet als je op je fiets zit redelijk veel mensen die aan het bouwen zijn.
Verder had de oudste broer uiteraard een offer nodig die het huis zou beschermen tegen bijvoorbeeld de regen en dergelijke.
Wij moesten natuurlijk daar bij zijn. De niks vermoedende kip werd niet geofferd door de keel door te snijden, maar werd geofferd d.m.v. de hand van
god. De oudste broer (solumon) pakt de kip vast met zijn hand en houd hem op de kop. Langzaam maar zeker sterft de kip. Volgens Solumon had hij geen spier in zijn
hand gebruikt. Maar uiteraard drukt hij de longen van de kip dicht. Het was apart om mee te maken, maar het zou niet alleen het huis kracht geven, maar alle aanwezigen ook,
dus dat was wel het positieve van het verhaal. Ook heb ik gevist in gowrie met een zelfgefabriceerde hengel.We deden alleen geen brood of wormen aan de lijn, maar gele zeep.
Naast de vangst van 2 visjes was de visstek ook erg bijzonder.
Aangezien het die dag "was" dag was, stonden iets van 50 ghanezen zichzelf (naakt) en hun kleren te wassen. Hun kleren lieten ze vervolgens drogen over elke denkbare plant, struik of boom.
Erg grappig om te zien allemaal. Ook bijzonder was het dat de ghanezen zich helemaal niet schamen om naakt rond te lopen. Terwijl er later die dag nog meerdere vrouwelijke vrijwilligers kwamen
om te gaan kanoen!
Tot slot was er een geit geslacht omdat hij een groot stuk rubber had gegeten en zijn buik bijna zou ontploffen.
De familie was erg bedroefd omdat ze de geit eigenlijk levend wilden verkopen, voor de studie van Kate, een hele slimme 22 jaar oude meid. Die helaas nu geen
geld heeft voor haar boeken. Het vlees brengt helaas minder geld op, dan een levende gezonde geit.
De kop van de geit zag ik een dag later in de handen van een 3 jaar oud meisje. Ze genoot van de hersenen;)
De rest van de geit werd verkocht en er zat ook nog een deel 4 dagen lang in ons eten;)

Ik ga morgen naar karimenga voor het tourisme project en dan ga ik gelijk door naar mole park waar je olifanten en apen hebt. Heb ik erg veel zin in:D

Groeten,


En tot de volgende mail!

  • 26 November 2007 - 18:41

    Minco:

    Het is allemaal wat he Jop, Het komt me nog steeds allemaal heel bekend voor van mijn reis naar Nicaragua, alleen die olifanten hebben ze daar niet, dus kan me voorstellen deze graag te willen zien en je daar op te verheugen. Geniet van alles wat je ziet en meemaakt! groetjes uit koud nederland.

  • 26 November 2007 - 19:26

    Ria :

    Dag Job,
    Wat een primitieve omstandigheden daar; knap dat jij je zelf kunt voegen in zulke omstandigheden!Geit en hond lijken me niet lekker, maar ja als er verder niet veel keuze is op de menukaart zul je toch wat moeten eten. Bewondering ook hoe je ermee omgaat, daar zul je de nog veel en vaak aan terug denken wanneer je eenmaal weer in Nederland bent. En Maria`s menukaart wordt straks weer extra gewaardeerd! Heel veel succes nog! We blijven je volgen. Joost en Lud steken morgen de grens met Mauritanie over,het gaat nog steeds goed met de auto maar ook met Lud zijn rug, onvoorstelbaar is dat. Ze zitten nu zo`n 2500 tot 3000 km bij je vandaan. Te ver voor een bezoekje, maar de 'gedachte' is ook dichtbij!
    Ook zou ik graag een dagje lesgeven met jou samen, lijkt me fantastisch om aan Ghanese kinderen muziek, crea, schrijven enz. te geven.
    Job het ga je goed en we zien uit naar je nieuwe verhalen.
    groeten van Johan en mij
    Ria

  • 29 November 2007 - 13:32

    Maria:

    Hoi Jop,
    Ben heel benieuwd naar je filmpjes die je maakt voor het pro poor tourism.Ik krijg er steeds meer zin in om jou te bezoeken. Als het lukt komen wij begin februari naar je toe. Hopelijk hoef ik geen hond, geitenhersenen en darmen van een ezel te eten. Wij nemen wel een fles jenever mee om de goden gunstig te stemmen. Dat lijkt mij beter dan een kip de kop om te draaien. Misschien is het wel wat voor Stijn als hij met hulp van de hand van god zijn huis in wil wijden.
    Geniet maar van alles wat komen gaat want voordat je het weet zit je weer in het koude nederland.
    Liefs Maria

    Ps heb je het fototoestel al gekregen van de ouders van Emmy?

  • 08 December 2007 - 15:07

    Bram:

    Jop leef je nog???

  • 09 December 2007 - 15:49

    Jansen:

    jop jop.. waarom neem je nooit op als we je proberen te bellen??? alles goed btw?? al verbrand? de film al bijna klaar? Biersinterklaas miste je..

  • 10 December 2007 - 14:12

    Cyrelle Failé:

    Hoi Job! Ik ben via Ontmoet Afrika op jouw website terecht gekomen! Echt gaaf joh, wat je daar allemaal doet! Mooie verhalen, mooie foto's. Ik zoek het internet omdat ik zelf ook graag naar Afrika wil! Ik studeer nu in Utrecht op de toneelschool en wil dat ook graag combineren, net als jij. (Drama, dans en muzieklessen!)
    Is het al gelukt om dramalessen te geven? En hoe ging dat?

    Ik blijf je volgen hoor! Succes met alles!

    groetjes van Cyrelle (je kent me toch niet haha)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jop

Nog een maandje en dan zit ik in Ghana. Op deze pagina kunnen jullie al het actueele nieuws volgen over mij en de Ghanezen. ciao

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 281
Totaal aantal bezoekers 26838

Voorgaande reizen:

23 Oktober 2007 - 21 Februari 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: