Weer een bericht - Reisverslag uit Bolgatanga, Ghana van Jop Haverkamp - WaarBenJij.nu Weer een bericht - Reisverslag uit Bolgatanga, Ghana van Jop Haverkamp - WaarBenJij.nu

Weer een bericht

Door: Jop

Blijf op de hoogte en volg Jop

09 November 2007 | Ghana, Bolgatanga

Hallo Allemaal,

Ik heb deze week weer erg veel gedaan.
Ik ben zoals je in het filmpje kan zien een echte krokodillenhunter. (zonder angst)
Daarnaast ben ik met ibrahim en bas naar Karimenga geweest. Karimenga is een dorpje waar ibrahim 7 jaar heeft gewoond en wat erg arm is. Hier willen we het Pro
poor tourism project opzetten.
De kinderen in het dorpje hebben sinds kort een schooltje waar helaas niet zulke goede leraren lesgeven, zodat ze nog steeds geen engels kunnen spreken.
Ik heb een groepje van 13 kinderen geprobeert kleuren te leren herkennen, maar het ging maar moeizaam.
Daarnaast zijn er veel huizen ingestort door de heftige regen. De oogst is daardoor ook grotendeels mislukt.
Het gezin waar we sliepen (buiten) heeft 3 kinderen waarvan 1 kind (linda) bij ibrahim thuis woont, omdat ze dan naar school kan en toekomst heeft.
De andere 2 kinderen hebben volgens mij de hele dag honger. Maar ondanks dat de dorpelingen wat tegenslagen moeten verwerken zijn ze toch positive minded.

Het pro poor tourism project heeft heel wat te bieden in Karimenga.
We hebben met een kano met aardig wat gaten erin (geld voor een nieuwe is er niet) gevaren over de white volta.
1 man was aan het roeien en de andere was met een emmer het water er weer uit aan het gieten. Erg grappig om mee te maken.
Het schijnt dat er veel krokodillen in die rivier zitten, maar helaas heb ik er daar geen één gezien.
Om bij de white volta te komen moesten we een aardig stuk fietsen over akkerland. Af en toe duikt ergens een boer op die kilometers verder dan zijn huis
aan het werk is. De mannen van de kano waren ook aan het boeren. Maar na een uur of 12 is er geen beginnen meer aan ivm de hitte. Dus gaan ze onder een boom
zitten wachten tot het een uur of 4 is, om vervolgens weer verder te werken. Soms werken ze volgens ibrahim door tot diep in de nacht. Het is ongeloofelijk
om te zien hoeveel werk de boeren moeten verzetten voor zo weinig opbrengst. Een tractor zou goed van pas komen voor deze mensen.
Het plan is om een ezel te kopen, zodat de toeristen met de ezel naar de rivier kunnen.
Een stukje dichterbij het dorp, woont de funani stam. Een stam die leeft tussen de koeien.
Heel indrukwekkend om te zien, 1000en koeien met hier en daar een vrouw die de koe aan het melken is. Het enige wat ze daar eten en drinken is melk, water
en mais. Als cadeau kregen we ook verse melk(uiteraard).

De volgende dag zijn hebben we een wandeltocht gemaakt door het bos. Een plantenkenner ging mee, die over elke plant wel een geneeskrachtige werking wist.
De één zorgt voor witte tanden en de andere tegen malaria en weer een ander tegen maagpijn. Erg interessant allemaal.

Ook hebben we de chief bezocht van het dorp. Wat eigenlijk inhoud, een oude man op een cemente bank onder een gammel hutje. Als blijk van respect
moet je in je handen klappen en nabaa zeggen. Andersom hadden ze ook veel respect voor ons. We kregen binnen 4 dagen 2 kippen en 2 hanen kado.
De 2 kippen hebben we geBBq en de 2 hanen heeft ibrahim in het mandje van zijn scooter meegenomen. Ze eten hier trouwens bijna alles van de kip
De kop en de poten grillen ze en bewaren ze vervolgens een paar dagen in een mandje om ze daarna te verwerken in sausjes. Erg hygienisch allemaal.
Ik heb inmiddels ook al meerdere malen in een veldje mijn grote boodschap achter gelaten. Bij mijn gastgezin is dit overigens erg lastig omdat ik vlak naast
een school woon, en er constant kinderen langslopen. Mijn familie wil trouwens graag een keer hond met mij eten. De enige hond die hier rondloopt heet sinds
vandaag Jop. Dit om hem wellicht hiermee van de galg te laten ontkomen.(gaat denk ik niet lukken)
Voor de rest is het nog steeds warm, ik schat het op 42 graden.

Met de gezondheid gaat het redelijk, de tyfus pillen hebben redelijke heftige bijwerkingen. Maar daar kan ik over 2 dagen mee stoppen.
Dan moet ik eff laten checken of het helemaal weg is.

Groeten,

Jop

  • 09 November 2007 - 14:40

    Annemarie:

    Jeetje Jop, wat ben jij een H E L D! maar waag het niet hond te eten! wat kost die hond!
    Veel succes en pas goed op jezelf!
    groeten,
    Annemarie

  • 09 November 2007 - 14:59

    Michel R:

    Gelukkig aan de betere hand.
    Beter!
    Nergens lees ik immers dat je weer Wamberto's hebt gescoord...

    Ik ben wel een beetje jaloers op wat je allemaal meemaakt. Dat lijkt me geweldig.
    Probeer er nu al zoveel mogelijk van te genieten. Straks, als je weer thuis bent, heb je alleen nog de herinneringen. Dan lijkt wat je nu meemaakt bijna een droom.

    Ben ook heel benieuwd hoe die hond smaakt. Ik heb al aardig wat gekke dingen tot mij genomen (oraal) maar een hond ontbreekt nog op mijn lijstje.

    Jop, ik ben trots op je!


  • 09 November 2007 - 15:57

    Minco:

    Allemaal heel gaaf Job, ik heb je 100 foto's en 2 video's cadeau gedaan voor een jaar, kan je vast ook wel gebruiken... Goed he van die vriend via Rik! Hou je haaks en blijf van die sappige verhalen schrijven! groetjes van de klimaatreiziger Nicaragua, kijen? www.hier.nu en dan naar klimaatreis Nicargua. ook grappig.

  • 09 November 2007 - 16:19

    Lud:

    Jop, was dat Reesi op de video? Jullie geven dat beest echt teveel eten.. Volgende week gaan wij weg, wie weet kom ik ff langs bij je, hebben denk nog wel wat rijst en mais over voor de afwisseling ;)
    Suc6 daar, tof wat je doet!

    Lud

  • 09 November 2007 - 19:52

    Marjorie Bloem:

    Hallo Jop,
    Geweldig om jouw avonturen te kunnen volgen via dit weblog! Goed om te lezen dat het met je gezondheid weer beter gaat.
    Het is ongelooflijk wat je in korte tijd al hebt meegemaakt en aan indrukken hebt opgedaan. Ik blijf het een waanzinnig moedig project vinden.
    Veel succes en vooral ook veel plezier.

    Groetjes van
    Marjorie Bloem (collega van Harrie)

  • 11 November 2007 - 10:35

    Otto:

    Nou Joppie, ik maar denken dat ik dapper was met mijn Python! Kunnen ze die krokodillen niet eten daar, lekkerder dan die hond lijkt me. Oh ja, Wallie vroeg gisteren nog naar je in MVD!

  • 11 November 2007 - 12:33

    Laura:

    Ola Jop!
    Klinkt allemaal geweldig, behalve het ziekzijn dan ;) Wat een huge krokodil, echt respect dat je hem durfde aan te raken. Hoe was de kip?
    Ik ga nu de foto's checken op de andere site, ben benieuwd!
    Heel veel plezier en geniet ervan!

    Liefs Laura D

  • 11 November 2007 - 15:38

    Maria:

    Hoi Jop,
    Geweldig wat je allemaal meemaakt!
    Ik ben echt trots op je dat je in die primitieve omgeving kunt leven. Maar ja,...je hebt het niet van een vreemde.
    Ik hoop echt dat je project van de grond komt nu je met eigen ogen hebt gezien dat de ghanezen echt in armoe leven en een nieuwe bron van inkomsten noodzakelijk is.
    Blij te horen dat het met je gezondheid al wat beter gaat. Houen zo!
    Maar hond eten die nog wel Jop heet????
    Je gaat je naamgenoot toch niet opeten!
    Eet die krokodil maar op. Zijn toch enge beesten.
    Ben benieuwd naar je verdere verhalen.
    Kus Maria

  • 12 November 2007 - 11:38

    Peter L:

    Zo Jop!, Dat klinkt weer indrukwekkend allemaal!
    Bij ons is alleen meer regen.., maar dat zou daar wel is gewenst zijn lijkt me?
    Hardstikke stoer dat je die Crocodille hebt geaaid :D, haha, wat een held :)

    Afgelopen zaterdag heb ik trouwens voor het eerst een set van 6 uur achter elkaar gedraaid! Was echt top.

    Jop, het beste en succes verder!

    Peter L

  • 12 November 2007 - 13:56

    Nora:

    Hoi Jop,wat gaaf met die krokodil!Ben jaloers!Fijn dat je gezondheid weer wat beter is,helemaal als je met die pillen mag stoppen.Geniet ervan,de 1e maand is alweer bijna voorbij,time flyes!Dus doe zoveel mogelijk!Ben benieuwd naar je volgende verhaal.Liefs Nora.

  • 12 November 2007 - 21:19

    Stijn En Femke :

    Hey ouwe,
    gaat wel lekker daar of niet? Wel echt ontzettend goed van je. (meen ik echt) Lijkt me niet niks (hele tijd kado's krijgen, vrouwen aan je voeten)
    Maar ff serieus. Het is wel een aardig cultuur verschilletje. Een krokodil aaien of resy. Een hond eten of resy te eten geven. Les geven of les krijgen van je grote wijze broer.
    Maar we zijn wel benieuwd hoe die saus smaakt. Kan je het recept meenemen naar Nederland? (is er ook een vegavariant voor femke?) Enne ik verwacht wel als je me weer ziet in Nl dat je ff in je handen klapt en nabaa zegt:D
    Enne die krokodillen komen wel als je de gaatjes in je kano maar groot genoeg maakt.

    Fijn dat het weer goed met je gaat. Ik heb je een tijdje niet kunnen bellen want mijn telefoon is gesneuveld bij het verhuizen..ik bel je zo snel mogelijk want ook je broer is een beetje druk.(lastige vriendin):D
    Maar weer heel veel succes en tot snel

    Hier een berichtje van mijn lastige vriendin:

    Hey Jop! :p

    Stijn heeft me deze site laten zien en de andere met alle foto's; echt heel indrukwekkend. Ongelooflijk dat de mensen daar zo positief kunnen blijven ondanks alle armoede... Het was wel even heel erg schrikken dat je zo ziek was geworden, maar gelukkig gaat het weer beter!!
    Erg leuk dat je de kinderen iets kunt leren; blijkbaar gaat het niet snel, maar alleen jouw aanwezigheid is al een leerervaring voor ze.
    Wow, die krokodil aaien is wel heel erg link, hoor! :P Wel stoer van je, dat wel. ( Stijn zit mee te lezen en zegt: Stoer van de krokodil dat hij zich durft te laten aaien door Jop!...)
    Zorro zat net trouwens mee te lezen en is erg ontdaan over het feit dat je waarschijnlijk 'hond' gaat eten... Hij is niet meer te troosten. Als je dat doet, zei hij, dan... :S

    Maar echt super dat je iedereen zo op de hoogte kunt houden van al je belevenissen. Zet je nog foto's op je site van je tripje naar de jungle? :)

    Liefs, Stijn en Femke

  • 13 November 2007 - 11:46

    Tomtom:

    Hallo Jop,

    je kent mij niet, maar ik heb ook vrijwilligerswerk gedaan in noord-ghana. Mijn naam is tom, maar mijn bijnaam is tomtom (naar het ghanese snoepje). Ik zat in Bongo, maar heb ook een tijdje bij Ib gewoond.

    Geniet van je tijd daar, want voor mij was het een van de meest speciale ervaringen ooit en ik mis die mensen ongelooflijk. Doe alsjeblieft de groeten aan Ibrahim en Mariam (en natuurlijk ganew als je die ziet) van tomtom.

    Veel succes & plezier met alles!

    -xxx-

    Tom

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jop

Nog een maandje en dan zit ik in Ghana. Op deze pagina kunnen jullie al het actueele nieuws volgen over mij en de Ghanezen. ciao

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 289
Totaal aantal bezoekers 26837

Voorgaande reizen:

23 Oktober 2007 - 21 Februari 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: