Een teken van leven - Reisverslag uit Bolgatanga, Ghana van Jop Haverkamp - WaarBenJij.nu Een teken van leven - Reisverslag uit Bolgatanga, Ghana van Jop Haverkamp - WaarBenJij.nu

Een teken van leven

Door: Jop

Blijf op de hoogte en volg Jop

02 November 2007 | Ghana, Bolgatanga

Hallo Allemaal,

Bedankt voor jullie berichtjes! Fijn om te lezen:D
Sorry dat ik zo lang niks van me heb laten horen.
Maar dat heeft ook zo zijn redenen.

Reden 1:

Mijn ziektes:
Momenteel lijd ik namelijk aan 2 geweldige ziektes.

1. Malaria
2. Salmonella bacterie, ook wel buiktyfus genoemd.

Gelukkig was ik er op tijd bij, zodat de symptonen nog niet echt merkbaar zijn.
Het enige vervelende is toch echt wel mijn constant tintelende handen en voeten. Volgens de dokter veroorzaakt door de buiktyfus.
Een dokter die overigens moeilijk te vinden is.
Je wordt hier echt van het kastje naar de muur gestuurd. In mijn geval was dit nog wel redelijk te doen omdat ik nog gewoon kon lopen en dergelijke.
Maar je wilt hier niet zijn als je te ziek bent om een stap te verzetten.

Reden 2:

Ik ben te druk geweest met allemaal andere dingen die ik hieronder zal beschrijven.

Het is elke dag zo'n 42 graden denk ik. Een prima temperatuur om de hele dag te hangen bij het zwembad.
Helaas is die hier nergens te bekennen.
Het is te warm om van plek a naar b te lopen. Iets dat met de dag steeds meer moet wennen. (hoop ik)

Ook heb ik nu een aantal dagen in mijn gastgezin doorgebracht.
Mijn zusje Gloria is echt een slaafje van mij. Ze haalt alles voor me zonder dat ik er om gevraagd heb.
De 1e nacht wilde ze zelfs bij me slapen, maar op een één of andere manier floepte het mirakuleuze woordje "no" uit mijn mond.
Diezelfde nacht vroeg een andere vrouw van mijn familie (het is nog steeds een raadsel wie dat is, er lopen zoveel mensen rond) door een klein raampje
of ik wel alleen wilde slapen.
Toen heb ik maar verteld dat ik in maart ga trouwen.... Alleen de volgende dag bij het showen van foto's van mijn vader moeder broer etc... stond ik
wel met een mond vol tanden toen ze naar een foto van mn vriendin vroegen.
Mijn gastmoeder is een harde tante. Ze gaat er volgens mij vanuit dat ik hard op het land ga werken. Maar dat is bij mij niet de bedoeling, aangezien ik ook
nog les wil geven en wil filmen voor het pro poor tourism project. Wat hier echt op zn ghanees gaat. Communicatie is bijna onmogelijk, of gaat ongelooflijk
traag.
Mijn school waar ik les geef is trouwens huge. Het krioelt van de kinderen die sulemina schreeuwen(witte).
En het geen wat ik wil doceren(drama) hebben ze hier niet als vak. Dus nu ga ik de drama aspecten van engels doceren.
Wat vervolgens inhoud dat ik gewoon kan doen wat ik wil. Alleen zijn het wel maar 4 lesuren in de week. Vandaar dat ik net ook naar de basisschool waar johan
lesgeeft ben geweest. De directrice zei dat ik kon komen wanneer ik wil en dat ik dan mijn ding kan doen. Alles wat wit is zal wel goed zijn, denkt ze denk
ik. Maar in ieder geval prima voor mij.Dus ik ben blij dat ik wat meer plekjes heb om te werken zodat ik het leukste kan doen.

Het aantal nederlandse vrijwilligers hier is op dit moment erg hoog. stuk of 20 wat erg gezellig is, want dan kan je in het weekend wat uitstapjes samen doen.
Ibrahim, van Meet Africa is ook een relaxte gast en begrijpt de westerse cultuur erg goed, dus als er wat is zal hij je ook goed begrijpen.

Morgen ga ik naar Paga. Een krokodillen vijver, waar ik de crocodile hunter kan uithangen. Ik zal de foto's zsm uploaden:)
Vervolgens ga ik maandag naar Kalmingo met ibrahim (meet africa) en Bas(vrijwilliger). Kalmingo is een dorpje waar we het Pro poor tourism project gaan
opzetten. Ik ga er 2 of 3 dagen overnachten.Ik hoop daar veel te kunnen filmen. Het is daar echt poor dus ik ga van primitief naar nog primitiever..
Ik douche bij mijn gastgezin in de buitenlucht met een emmer water. Er is geen wc dus je moet alles maar op een veldje laten gaan...
Daarnaast hebben ze ook geen prullenbak. Dus het is er een onwijze teringzooi. Ook heb ik geen elektriciteit. Dus het is apart om te gaan slapen.
Ik kan niks meer lezen of schrijven, en mijn kamer is echt een sauna(geen ventilator dus). En dat moet echt zwaar wennen.
Je word hier wakker rond 5 uur. Haan 1 begint te kukkelen en een paar seconde later hoor je er honderden. Wat een heel mooi geluid is.
Kortom, ik merk echt dat het leven zonder luxe allemaal wel prima is. Alleen een plekje waar je je terug kan trekken mis ik wel. Mijn kamer is een goede optie
maar die is gewoonweg te warm. Ik merk heel erg dat ik op dit moment zoveel indrukken krijg te verwerken dat ik op dit moment niet zo goed weet wat ik ervan
moet vinden. Ik denk gewoon zoveel mogelijk genieten, en niet te veel verwachten van het slome trage leven hier.

Foto's zijn op mijn website te vinden. www.ghanaarghana.nl en dan bij de tekstballon fotogallerij (ivm grotere capaciteit)

Groeten,

Jop

  • 02 November 2007 - 13:35

    Bram:

    Leuk berichtje Jop...Vervelend om te horen dat je zo ziek bent...maar de oplossing is onderweg naar Ghana! Een fruitmandje tegen de buiktyfus en een heleboel condooms om eens lekker je gang te gaan met Gloria en haar familie!

    Graag gedaan alvast ;)

  • 02 November 2007 - 13:37

    Joost:

    Uhm Jop. Je hebt toch wel vaccinaties gehaald in Nederland? :)

  • 02 November 2007 - 14:05

    Bier:

    Jop hoe is het met de bierbrouwerij?? heb je hem al gevonden?? of is het echt een gat in de markt om er daar eentje op te zetten? misschien kan je lesgeven over de fijne kunsten van bier brouwen.. dat is iets waar jij echt iets vanaf weet.. beterschap en btw ga je daar ook sinterklaas spelen?? want hier mis je biersinterklaas.. zonde.. succes verder sulemina!!

  • 02 November 2007 - 14:20

    Michel R:

    Nu weet ik het zeker...
    Op 1 avond 2 gewillige vrouwen van je afslaan, onvoorstelbaar!
    De Christen Unie wil jou in ieder geval niet op een bestuursfunctie hebben.
    Da's duidelijk!
    Kortom, homo!

    x
    M

  • 02 November 2007 - 18:14

    Erik:

    sterkte, oTTo had hetzelfde en scheet de hele muur thuis onder, maar ja van muren heb jij geen last......

  • 02 November 2007 - 19:05

    Stijn:

    Hey Broertje,
    lekker verhaal weer. Heel wat anders dan mijn tijd op curacao. Wel ff door die eerste week heen bijten. Die is gewoon het zwaarst. Laat alles op je af komen en kan naar wat je wel hebt en niet wat je mist want die ga je ook niet krijgen de volgende 4 maanden. Wel echt tof dat er veel vrijwilligers zijn. (en dan niet die (big) mama's die zich vrijwillig aan je opdringen) Ga veel van afrika zien en probeer te leren van de manier van leven.
    amen..
    Je grote broer.

  • 02 November 2007 - 21:32

    Tune:

    ik ben ook es behoorlijk vaag geworden van afrikaans bier..in nijmegenweliswaar maar toch. valt er nog wat rocken of te voetballen daar sweekends?
    houdoebwanne!

  • 02 November 2007 - 22:28

    Olaf Schuur:

    Beste Jackie,

    Mooi om je verhaal te lezen. Ik weet wel een beetje hoe je je voelt daar. Maar het gaat wennen! Hoop dat je gezondheid wel goed blijft. Zet hem op!!!

    Groetjes vannuit het luxe en zeikerige Nederland!!!

  • 03 November 2007 - 10:26

    Yvonne:

    Je moet wel een giga cultuurshock meemaken. Je bent ervaringen op aan het doen die ongetwijfeld invloed gaan hebben op jouw kijk op de wereld en op jezelf.
    Geweldig..feel and enjoy it

  • 03 November 2007 - 11:36

    Chiel:

    Hey Jop, hebben ze daar wel een mcdonalds?

  • 03 November 2007 - 16:11

    Margot:

    Joppie! je leeft nog. wat klote van dat ziek zijn...(dan krijg je t straks misschien niet meer?:))
    heb je al een fiets op de kop getikt?
    succes en vooral heel veel plezier!
    x

  • 04 November 2007 - 11:59

    Laura :

    Ey Jop! Wat vervelend dat je ziek bent! Hopelijk weerhoudt dat je er niet van te genieten van je tijd daar. Wat een ervaring lijkt me dat zeg!
    Heel veel plezier en beterschap en wellicht tot ziens in Creas!

    xx

  • 04 November 2007 - 12:10

    Andrea:

    Hey Jop! Het klinkt allemaal echt gaaf man! Alleen jammer dat je jezelf ziek voelt! Ik wens je heel veel succes en sterkte daar en ik kijk uit naar je volgende verslag! Liefs Andrea

  • 05 November 2007 - 09:10

    Minco:

    Beterschap! Toen ik naar Nicaragua ging heb ik ook prikken gehaald dus neem idd aan dat je die ook hebt gehad. Die verveleden pillen "paludrine" maken je ook al niet echt lekker, ik kreeg er maagkrampen van... Als je die ook slikt, moet je daar maar eens over denken om mee te stoppen. Marc Cornelissen(reisleider)van HIER ( zie www.hier.nu )heeft deze pillen mij ook afgeraden. gewoon goed opletten dat je niet te weining kleding aan hebt zodat de muggen je niet kunnen prikken. Maar dat is natuurlijk lastig in de hitte en misschien nu ook wel te laat. Geniet idd van de momenten en dat wat je meemaakt en laat je gedachten de vrije loop. Neem niets mee naar je eigen bed, maar leg het opzij, maar dat kan je vast wel. hou je haaks en ik blijf je volgen!

  • 05 November 2007 - 11:13

    Deliya:

    Zozo Jop, wat een verhalen nu al zeg... Succes met de rillingziekte :s en ik hoop dat je iid nog wat kan genieten al zul je het vast ook moeilijk krijgen met de omgevingen etc!

    PL

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jop

Nog een maandje en dan zit ik in Ghana. Op deze pagina kunnen jullie al het actueele nieuws volgen over mij en de Ghanezen. ciao

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 171
Totaal aantal bezoekers 26839

Voorgaande reizen:

23 Oktober 2007 - 21 Februari 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: